17 april, 2014

Ik leer HAKEN - boekverslag

Als ik zat te haken, kwam mijn oudste dochter altijd even kijken wat ik aan het doen was. Verder dan dat ging haar interesse nog niet op 6-jarige leeftijd. Zij bleef - zoals ze zelf zei - liever kruisjes borduren. Tot anderhalf jaar geleden. Ze was toen mee om te helpen tijdens de Brei- en Haakdagen en vroeg aan het einde van de eerste dag of ik haar tóch wilde leren haken. Natuurlijk wilde ik dat! Niets leukers dan je eigen dochter leren waar je zelf zo veel plezier aan beleeft, toch? Op de terugweg in de auto heeft ze met de tong uit haar mond lossen zitten haken en het ging haar heel goed af. Nu, anderhalf jaar later, haakt ze monstertjes, uiltjes, tasjes, bloemetjes en nog veel meer.
Heb jij ook (klein-)kinderen die geïnteresseerd meekijken als je aan het haken bent? Dan is het volgende boek misschien een leuk cadeautje voor ze. En natuurlijk geef je ze er dan ook meteen een haaknaald en een setje kleine bolletjes garen bij!

Inhoud:
In "Ik leer HAKEN" van Lucinda Guy & François Hall leren kinderen vanaf ongeveer 6 jaar op speelse wijze de basis van het haken. Met behulp van de muisjes Pien en Pepijn en de aardige wolf Bob leren ze hoe ze naald en garen vast moeten houden, en hoe lossen, vasten en stokjes gehaakt worden. Ook leren ze hoe ze moeten meerderen en minderen, hoe je rondjes haakt én hoe je mooi van kleur wisselt.


Aan het eind van het boek wordt uitgelegd wat je moet doen als er iets fout is gegaan en laten de schrijvers zien hoe je de lapjes mooi aan elkaar naait, knuffels opvult en draadjes afhecht. Als allerlaatste vind je nog twee pagina's met sjablonen voor de viltfiguren die gebruikt worden om de projecten af te maken en te versieren.
Alles wordt op kinderniveau uitgelegd en alle tekst is voorzien van duidelijke tekeningen. Het boek is verder niet ingedeeld in hoofdstukken maar in projecten.

Project 1: Snaterende Simon
Een leuk, klein projectje om mee te beginnen. Je oefent het haken van vasten en het netjes afwerken en in elkaar naaien van je project. Met wat vilt en een knoop maak je hem helemaal af. Daarna zit Simon graag boven op een pen, potlood of je vinger!













Project 2: Stoere Stijn
Stijn is een poes gehaakt van vasten. Als extraatje heeft hij mooie strepen en leer je dus hoe je van kleur wisselt. Ook hier maak je er met vilt en knopen een prachtig beestje van!




















Project 3: Snoes de Muis
Als je Snoes wilt maken moet je eerst leren hoe je mindert en meerdert want Snoes heeft een driehoekig model. Ze wordt gehaakt in twee kleuren en heeft pootjes en oortjes van vilt en knopen als ogen.




















Project 4: Toffe Tas
Nu ga je stokjes leren haken en ga je een mooi tasje haken. Heel handig om je haakspullen in op te bergen!




















Project 5: Blitse Bloemen
Om deze bloemen te maken ga je eerst leren hoe je rondjes haakt. En daarna leer je ook nog hoe je een gestreept rondje maakt! Zo kan je eindeloos veel verschillende bloemen maken om je Toffe Tas mee te versieren of een elastiekje en misschien weet je zelf nog wel meer te verzinnen.




















Project 6: Alleskunner Albert
Bij dit beestje gebruik je alles wat je tot nu toe geleerd hebt. Vasten, stokjes, rondjes, meerderen en minderen, alles komt aan bod!




















Conclusie:
Een erg leuk, vrolijk en leerzaam boek voor kinderen die graag willen leren haken. Met de duidelijke tekeningen en uitleg kan het bijna niet mislukken. De projecten zijn erg leuk, mijn dochter van 9,5 wil ze allemaal maken! Kortom, een heerlijk basisboek van 96 pagina's voor de jonge haaksters en hakers onder ons!

6 opmerkingen:

  1. Als alle mama's hun kinderen leren haken, breien, borduren, naaien, dan blijven deze creatieve vormen behouden. En het boekje is superleuk voor kinderen. Echt een aanrader.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het met je eens Margaret, alleen moeten de ouders dan natuurlijk wel zelf kunnen handwerken. Niet iedereen heeft het vroeger geleerd en helaas wordt er op de scholen tegenwoordig ook bijna geen aandacht meer aan besteed...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dit boekje voor mezelf gekocht, om zelf te leren haken! Ik ben niet zo goed met patronen, en dit boekje samen met youtube werkt erg goed!
    Georgina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat kan natuurlijk ook Georgina. Het is een zeer duidelijk boek over de basissteken dus eigenlijk geschikt voor iedereen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dit boek ook voor mezelf gekocht om te leren haken. De basis staat er echt heel goed in beschreven, zelfs toen ik bezig ging met de cal-deken heb ik dit boek er weer bijgepakt om bepaalde dingen op te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow! Ik denk dat dit boek wel leuk is want mijn 12-jarige dochter kan wel haken! Dit is echt wel awesome want ik heb dat boek besteld op Bol.com ;-)

    BeantwoordenVerwijderen