09 januari, 2015

Tada! - onderzetters

Ik wilde heel graag met Sinterklaas een zelfgemaakt cadeautje geven aan zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder. Maar met een beurs half oktober, twee verjaardagen eind november in ons gezin, werk en nog veel meer ontbrak het me aan tijd om iets groots te maken zoals een sjaal of omslagdoek. Maar als ik iets in mijn hoofd heb, moet het ook gebeuren dus ging ik op zoek naar iets dat klein, simpel én nuttig was. Snel klaar, groot effect zeg maar. Op mijn pinterest pagina's kwam ik twee patronen tegen voor snelle, leuke onderzetters.

Onderstaand setje haakte ik voor mijn moeder:



















Het is een fleurig patroon, snel klaar en het effect vind ik zelf erg leuk. Je kan ze natuurlijk maken in alle mogelijke kleurcombinaties maar ik hield het rustig door telkens één kleur als basis te gebruiken en gebroken wit als "accentkleur". Het patroon voor deze onderzetters vind je hier.

En dit setje haakte ik voor mijn schoonmoeder:



















De onderzetters zijn niet moeilijk om te haken en zijn dan ook zo klaar. Het meeste werk gaat zitten in het ophaken van de cirkels en het wegwerken van alle draadjes. Deze keer gebruikte ik gebroken wit als basis en haakte ik de cirkels in vier verschillende tinten. Het patroon voor deze onderzetters kan je hier vinden.

Beide setjes zijn gehaakt met "Cotton Time" van Schachenmayr, uiteraard verkrijgbaar in mijn winkel. Ik haakte de onderzetters met haaknaald 4.0 mm. "Cotton Time" is een wat dikker katoenen garen dat niet gemerceriseerd is waardoor het niet glanst en het heerlijk zacht aanvoelt. Het kan makkelijk in de wasmachine wat natuurlijk wel handig is voor onderzetters! Doordat het garen zo zacht is, is het heerlijk om mee te haken.

























Nog even wat bijzonderheden over het garen:

Samenstelling: 100% ongemerceriseerd (zonder glans)
Gewicht per bol: 50 gram 

Looplengte: 88 meter
Haaknaald: 4,0 mm
Wasvoorschrift: machinewasbaar


Marjolein

1 opmerking:

  1. Vrolijk gekleurde mooie onderzetters ...
    Het ideale cadeau ...
    Nog een liefdevol, gezond en creatief 2015 ...
    Fijn weekend ... lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen