08 juni, 2017

Tunische steek van de week - week 10: combinatiesteek 2

De vorige Tunische steek die ik je liet zien was de verlengde Tunische rechte steek. Door deze steek te combineren met een ander soort sluitende toer krijg je een mooi gaatjespatroon met clusters. Deze steek heeft niet echt een naam dus noem ik hem combinatiesteek 2. Ik weet het: niet erg origineel maar iets beters kan ik niet verzinnen! Als je een andere naam weet, hou ik me aanbevolen!


























Tunische combinatiesteek 2


Het lapje dat je met deze steek haakt, is mooi soepel. Het lapje krult maar heel licht op de hoeken en blijft mooi vierkant.
Ik vind het een super steekje voor een zomers vest of trui. Lekker luchtig!
Ik haakte dit vierkant met Scheepjes "Softfun 2516 Lime".
Volg de geschreven uitleg of kijk naar de instructievideo. Succes!


Tip: als je deze steekcombinatie wilt haken, zorg er dan voor dat je begint met een stekenaantal dat een veelvoud is van 3 plus 2 extra. Dus bijvoorbeeld 32, 62 of 182, net hoe breed je werk moet worden.

Toer 1
De eerste toer haak je met de verlengde Tunische rechte steek. Deze heb ik de vorige keer al uitgelegd. Voor een uitgebreide beschrijving met foto's en video klik je hier. Hieronder ter herhaling de uitleg zonder foto's.

1. Eerst haak je een basis toer. Ik begin zelf met 20 lossen (op de foto's en in de video haak ik 11 lossen).
2. Om te beginnen haak je eerst 1 losse.

3. Sla de eerste steek over. Vervolgens steek je de haaknaald tussen de voorste en achterste verticale lusjes door helemaal naar achteren.
4. Sla om en haal de draad door. Sla nog een keer om en haal de draad door 1 lus op je haaknaald. Je haakt dus eigenlijk een losse.
5. Ga zo door tot de laatste steek. De laatste steek haak je zoals altijd: steek de haaknaald onder de twee lusjes aan de zijkant, sla om en haal door.

1e sluitende toer

Tip: haak de lossen in deze toer behoorlijk losjes!

1. Haak 2 lossen.


Haak 2 lossen ...












2. Sla de draad om je haaknaald en haal deze vervolgens niet door 2 maar door 4 lussen.


... sla om en haal door 4 lussen ...












3. Haak 2 lossen.
4. Sla de draad weer om je haaknaald en haal weer door 4 lussen.


... haak 2 lossen, sla om en haal weer door 4 lussen ...












5. Herhaal net zo lang tot je nog 2 lussen over hebt. Haak dan 1 losse, sla de draad om en haal hem door beide lussen.


... haak 1 losse op het eind, sla om
en haal door de laatste 2 lussen.













Toer 2

Nu gaan we haken in de onderste lussen van de lossen en in de steek boven de clusters. De lossen liggen echter onderste boven dus het onderste lusje is nu eigenlijk het bovenste lusje :)
1. Steek de naald door het lusje, sla de draad om en haal door.


Steek in in het onderste lusje van de losse (die nu
eigenlijk boven is), sla om en haal door ...












2. Steek de naald in de steek boven de cluster, sla om en haal door.


... steek in in de steek boven de cluster, sla om
en haal door.












3. Steek de naald weer in het lusje van de losse, sla om en haal door.
Ga zo door tot en met de laatste twee lossen van de toer.

2e sluitende toer

Nu sluit je de toer zoals we tot nu toe iedere keer gedaan hebben.
1. Haak 1 losse.
2. Sla om en haal door 2 lussen.
Herhaal tot je nog 1 lus op je haaknaald hebt staan.


Sluit de toer nu zoals we tot nu toe iedere keer
gedaan hebben.












Nu herhaal je deze twee toeren tot je lapje groot genoeg is.


Afkanten


Het afkanten van dit lapje doe je na de 2e sluitende toer. Dit doe je door af te kanten zoals je bij de Tunische rechte steek doet: steek de naald tussen de verticale lusjes door naar achteren, sla om en haal door en meteen ook door de lus op je haaknaald.




En dat was de steek van deze week. Grappig hè? Ik vind die gaatjes zo leuk!
Volgende keer laat ik je zien hoe je een Tunisch stokje haakt en we combineren die meteen met een steekje dat we al gedaan hebben. Combinatie 3 dus!

Marjolein



Geen opmerkingen:

Een reactie posten