18 december, 2014

Kerst-CAL - kerstbal met vijfhoek

Helaas komt aan alle leuke dingen een keer een eind, zo ook aan deze Kerst-CAL. Maar niet voordat je het zevende patroontje van mij gekregen hebt. Deze keer weer een dubbele kerstbal, net als vorige week. Het bovenste stukje heeft de vorm van een vijfhoek, wat deze bal best bijzonder maakt.

























Nog even voor de zekerheid de links naar mijn tutorials voor de magische ring en onzichtbaar minderen.

Veel plezier met het zevende en tevens laatste patroon van deze Kerst-CAL!

MATERIAAL
Catania of Limone katoen
haaknaald 2,5 mm
naald
schaar
vulling

GEBRUIKTE STEKEN EN AFKORTINGEN
Magische ring (m.r.)
Halve vaste (h.v.)
Vaste (v.)
Voorste lus (v.l.)
Samenhaken (sh.)

WERKWIJZE
Maak een m.r.
Toer 1: 4 v. in m.r. = 4 v.
Toer 2: 2 v. in elke 2e v. = 6 v.
Toer 3: 2 v. in elke v. = 12 v.
Toer 4: 12 v.
Toer 5: 2 v. in elke 3e v. = 16 v.
Toer 6: 2 v. in elke 4e v. = 20 v.
Toer 7: 2 v. in elke 4e v. = 25 v.
Toer 8: 2 v. in elke 5e v. = 30 v.
Toer 9: 2 v. in elke 6e v. = 35 v.
Toer 10: 2 v. in elke 7e v. = 40 v.
Toer 11: 2 v. in elke 8e v. = 45 v.
Toer 12-15: 45 v.
Toer 16: elke 8e en 9e v. sh. = 40 v.
Toer 17: elke 7e en 8e v. sh. = 35 v.
Toer 18: elke 6e en 7e v. sh. = 30 v.
Toer 19: elke 5e en 6e v. sh. = 25 v.
Toer 20: elke 4e en 5e v. sh. = 20 v.
Toer 21: 20 v.
Toer 22: haak deze toer in de achterste lussen: 2 v. in elke 4e v. = 25 v.
Toer 23: 2 v. in elke 5e v. = 30 v.
Toer 24: elke 5e en 6e v. sh. = 25 v.
Toer 25: elke 4e en 5e v. sh. = 20 v.
Toer 26: elke 4e en 5e v. sh. = 16 v.
Toer 27: elke 3e en 4e v. sh. = 12 v.
Vul de bal lichtjes op. Hecht af en ga verder met lichtgrijs/zilver of goudgeel/goud.
Toer 28-30: 12 v.
Vul lichtjes op.
Toer 31: elke 1e en 2e v. sh. in de v.l. = 6 v.
Toer 32: 18 l. – 1 hv. in de 3e v. van toer 31.
Hecht af.
 
NB: De vijfhoek ontstaat aan de bovenkant, net onder het ophanglusje.


























 
Zo, dat was het laatste patroon van deze Kerst-CAL. Weet je al wat je met de ballen gaat doen? Hang je ze in de boom, leg je ze op een schaal of wil je er een slinger van maken? Dat laatste is overigens heel gemakkelijk. Je begint met een ketting van 100 lossen in de kleur van de hangers, dus lichtgrijs/zilver of goudgeel/goud. Dan haak je 1 vaste in de ophang lus van de eerste bal. Vervolgens haak je weer 30 lossen (of meer of minder, net wat je zelf wilt) en haak je weer 1 vaste in de ophang lus van de volgende bal. Zo ga je door tot al je ballen aan de ketting zijn gehaakt of tot je de slinger lang genoeg vindt. Je eindigt weer met 100 lossen.
 
 
 
 





Haak je later aan en wil je de andere kerstballen ook maken? Dat kan! De patronen vind je hier:

Ronde kerstbal
Druppel kerstbal
Platte kerstbal
Holle kerstbal
Kerstklokje
Dubbele kerstbal

Je kan ze trouwens ook vinden in mijn winkel op de pagina "Cadeautjes". Daar kan je alle patronen gratis downloaden als pdf.

Mocht je vragen hebben over dit patroon of over de andere zes patronen laat het me dan vooral weten, ik help je graag.
 
Ik hoop dat je deze CAL met veel plezier gedaan hebt. Ik vond het in ieder geval ontzettend leuk om de ballen te ontwerpen. Ik ben erg benieuwd naar je creaties! Stuur vooral een mail mét foto van het eindresultaat, dan plaats ik hem met Kerst hier op mijn blog.

Bedankt voor het mee doen!

Marjolein

©2014 Marjolein Flick, de Haakbaak
Dit patroon is voor eigen gebruik. Het mag derhalve niet worden verveelvoudigd, opgeslagen en/of openbaar gemaakt in welke vorm dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Haakbaak.
 
 

8 opmerkingen:

  1. Heel knap gedaan!
    Fijn dat je uw patronen met ons wilt delen.

    Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een prachtige kerstbal. Mooi om alle kerstballen zo bij elkaar te zien hangen. Als slinger dus ook geslaagd. Dank je voor deze kerstCAL.

    Fijne dag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit was een heel toffe kerst-CAL ...
    Ik wens je hartverwarmende kerstdagen toe,
    een gezond en liefdevol, creatief 2015 ...
    Fijne donderdag ... lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marjolein,

    Dankjewel voor de leuke kerstballen!

    Groetjes, Gera

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marjolein,
    ik ontdekte net je leuke blog!
    Wat een super mooie kerstballen! Die wil ik ook wel maken!
    Fijn weekend!

    Groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor de leuke patronen. Het is me helaas niet gelukt alle ballen te haken, maar zal je vanavond proberen een foto te sturen van de eerste kerstballen.
    De andere ballen haak ik gewoon nog een keertje na de kerst.

    Groetjes,
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke patronen, Marjolein.
    Ik was heel iets anders aan het zoeken op Pinterest en toen kwam ik deze ontzettend leuke kerstballen tegen.
    Ik ga ze zeer haken.
    Groetjes,
    Francien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Francien! Ik ben benieuwd naar jouw kerstballen.
      Marjolein

      Verwijderen