06 november, 2014

Kerst-CAL - ronde kerstbal

Vandaag begint de Kerst-CAL! En heb je al geraden wat we de komende weken gaan maken? Juist: kerstballen! Maak ze voor in de kerstboom, leg ze op een schaal of maak er een leuke slinger van zoals ik heb gedaan. Hoe ik dat gedaan heb laat ik je zien als we alle ballen gehaakt hebben.

Het eerste patroon is een gewone ronde kerstbal. Niet moeilijk om te maken en vrij snel klaar. Zelf heb ik twee ballen gehaakt maar je kan er natuurlijk zo veel maken als je zelf wilt.

























Ik heb de ballen heel simpel gehouden door ze in één kleur te haken. Maar je kan ze natuurlijk zo kleurig maken als je zelf wilt door strepen te haken, meerkleurig garen te gebruiken of ze achteraf te versieren met borduursteken, pailletten, kraaltjes enz. Wat ook heel leuk is, is een dunne draad glittergaren mee haken. Zo worden ze nóg feestelijker!

Klaar om te beginnen? Mooi! Dan komt nu het eerste patroontje. Handig bij deze patronen zijn overigens mijn tutorials voor de magische ring en het onzichtbaar minderen .

MATERIAAL
Catona of Limone katoen
haaknaald 2,5 mm
naald
schaar
vulling

GEBRUIKTE STEKEN EN AFKORTINGEN
Magische ring (m.r.)
Halve vaste (h.v.)
Vaste (v.)
Voorste lus (v.l.)
Samenhaken (sh.)

WERKWIJZE
Maak een m.r.
Toer 1: 6 v. in m.r. = 6 v.
Toer 2: 2 v. in elke v. = 12 v.
Toer 3: 2 v. in elke 2e v. = 18 v.
Toer 4: 2 v. in elke 3e v. = 24 v.
Toer 5: 2 v. in elke 4e v. = 30 v.
Toer 6: 2 v. in elke 5e v. = 36 v.
Toer 7-14: 36 v.
Toer 15: elke 5e en 6e v. sh. = 30 v.
Toer 16: elke 4e en 5e v. sh. = 24 v.
Toer 17: elke 3e en 4e v. sh. = 18 v.
Toer 18: elke 2e en 3e v. sh. = 12 v.
Vul de bal op. Niet te hard anders wordt hij eerder vierkant dan rond. Hecht af en ga verder met lichtgrijs/zilver of goudgeel/goud.
Toer 19-21: 12 v.
Vul lichtjes op.
Toer 22: elke 1e en 2e v. sh. in de v.l. = 6 v.
Toer 23: 18 l. – 1 hv. in de 3e v. van toer 22.
Hecht af en werk de draden netjes weg.

























Klaar! Maak er nog een paar, zo veel als je zelf wilt.
Mocht je vragen hebben over het patroon stel ze dan gerust. Ik help je graag.

Volgende week donderdag volgt het tweede patroon. Tot dan!

Marjolein


©2014 Marjolein Flick, de Haakbaak
Dit patroon is voor eigen gebruik. Het mag derhalve niet worden verveelvoudigd, opgeslagen en/of openbaar gemaakt in welke vorm dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Haakbaak.

9 opmerkingen:

  1. Leuk hoor, ben benieuwd naar de volgende :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die komt volgende week Ingrid! Nog even geduld helaas.... Heb je al een ronde kerstbal af? Ik ben niet nieuwsgierig hoor maar wel erg benieuwd naar het resultaat!

      Verwijderen
  2. Superleuk Marjolein! Ik doe gezellig met je mee, even wat kleine projectjes tussendoor voor de afwisseling, dankjewel!
    Groet, Bo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt het dat het maar een klein kerststalletjes wordt? Ik heb 'm nu 3 toeren extra gemeerderd om een normaal kerstbal formaat te krijgen ;) leuk zo' n kerstballen-cal!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kerstballetje bedoel ik ipv kerststalletjes ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi! Ja hoor, hij wordt niet zo heel erg groot. Mijn ronde kerstbal is ongeveer 4 - 4,5 cm in doorsnede.

      Verwijderen
  5. Klopt het dat ik nog geen nieuw patroon kan vinden van de kerst cal?

    BeantwoordenVerwijderen