20 november, 2014

Kerst-CAL - platte kerstbal

Vandaag al weer het derde patroontje van deze Kerst-CAL! Deze keer een platte kerstbal met een puntje onderaan. Een erg stijlvolle bal, al zeg ik het zelf.

























Ook deze ballen heb ik in één kleur te gehaakt. Zo vormen ze een mooi geheel met de andere ballen. Maar uiteraard kun je je ook hier uitleven met strepen, meerkleurig garen of door ze achteraf te versieren met borduursteken, pailletten, kraaltjes enz. Ook bij deze bal lijkt me een dunne draad glittergaren erg mooi om mee te haken met je garen. Zo worden ze nóg feestelijker!

Mocht je nog niet zeker van je zaak zijn in het maken van de magische ring of bij onzichtbaar minderen, kijk dan vooral even bij mijn tutorials.

En dan nu het patroon. Veel plezier er mee!

MATERIAAL
Catania of Limone katoen
haaknaald 2,5 mm
naald
schaar
vulling

GEBRUIKTE STEKEN EN AFKORTINGEN
Magische ring (m.r.)
Halve vaste (h.v.)
Vaste (v.)
Voorste lus (v.l.)
Samenhaken (sh.)

WERKWIJZE
Maak een m.r.
Toer 1: 4 v. in m.r. = 4 v.
Toer 2: 2 v. in elke 2e v. = 6 v.
Toer 3: 2 v. in elke 2e v. = 9 v.
Toer 4: 9 v.
Toer 5: 2 v. in elke v. = 18 v.
Toer 6: 18 v.
Toer 7: 2 v. in elke 3e v. = 24 v.
Toer 8: 2 v. in elke 4e v. = 30 v.
Toer 9: 2 v. in elke 5e v. = 36 v.
Toer 10: 2 v. in elke 6e v. = 42 v.
Toer 11-15: 42 v.
Toer 16: elke 6e en 7e v. sh. = 36 v.
Toer 17: elke 5e en 6e v. sh. = 30 v.
Toer 18: elke 4e en 5e v. sh. = 24 v.
Toer 19: elke 3e en 4e v. sh. = 18 v.
Toer 20: elke 2e en 3e v. sh. = 12 v.
Vul de bal lichtjes op. Niet te hard anders wordt hij te rond. Hecht af en ga verder met lichtgrijs/zilver of goudgeel/goud. Toer 21-23: 12 v.
Vul lichtjes op. Toer 24: elke 1e en 2e v. sh. in de v.l. = 6 v.
Toer 25: 18 l. – 1 hv. in de 3e v. van toer 22.
Hecht af en werk de draden netjes weg.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 

 
En dat was alweer patroon 3. Vind je hem leuk? Stuur vooral een foto door, ik vind het erg leuk om je kerstballen te zien!

Mocht je vragen hebben over dit patroon of over patroon 1 of patroon 2, laat het me dan vooral weten, ik help je graag.

Volgende week donderdag al weer het vierde patroon. Tot dan!
 
Marjolein
 


©2014 Marjolein Flick, de Haakbaak
Dit patroon is voor eigen gebruik. Het mag derhalve niet worden verveelvoudigd, opgeslagen en/of openbaar gemaakt in welke vorm dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Haakbaak.

13 opmerkingen:

  1. Ik vind het een sfeervolle kerstbal ...
    Zoals de andere twee kerstballen ...
    Misschien ga ik ook aan de haak ...
    Fijne donderdag ... lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Valerie! En ik ben benieuwd naar je kerstballen. Laat je ze zien?
    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Momenteel ben ik ook bezig met een projectje nl. het omhaken
      van houten gordijnringen ...
      ik kan de kerstballen maar laten zien binnen een drietal weken.
      Hoeveel modelletjes kerstballen worden er gehaakt Marjolein?
      Groetjes Valerie ♥

      Verwijderen
    2. Klinkt ook leuk! Op dit moment heb ik vijf modellen maar ik denk dat er nog een paar bij gaan komen. Het ligt er aan hoeveel tijd ik heb.
      Marjolein

      Verwijderen
  3. Ik doe al 2 weken braaf mee en ben erg blij met je CAL :-) en ga ook voor een slinger zoals jij aanhaalde. Hoeveel moet ik er van deze dan maken aub?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je meedoet Noxeema! Ik heb zelf twee van dit soort gehaakt. Maar je kan er natuurlijk net zo veel maken als je zelf wilt!
      Marjolein

      Verwijderen
  4. Bedankt voor het patroon. Ik ga meehaken, leuk!
    Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Moet toet 5 zijn 2 v in elke v? Of moet er nog iets tussen om aan 18 steken te komen?
    Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk Lia! Ik ga het patroon meteen aanpassen.

      Verwijderen
  6. Via via kwam ik op jouw blog terecht. Wat een superleuke kerstballen! Vanavond ben ik door de Sint verwend met goudkleurig garen, ik heb al helemaal zin om met dit garen en jouw patronen aan de slag te gaan!
    En ik ga eens lekker verder snuffelen op jouw blog.

    Groetjes, Daphne
    www.haak-en-maak.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Daphne, ik ben benieuwd naar je kerstballen!
      Marjolein

      Verwijderen
  7. via kwam ik hier en ik heb gelijk de patroontjes opgeslagen
    heel erg leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je ze leuk vindt Gea, ga je ze ook maken?
      Marjolein

      Verwijderen