27 november, 2014

Kerst-CAL - holle kerstbal

Deze keer een kerstbal die ik zelf altijd erg mooi vind. Zo'n mooie, gekleurde kerstbal met een holle kant. De binnenkant is dan vaak van zilver zodat het licht er mooi in weerkaatst maar hij kan natuurlijk ook gekleurd zijn.




















Deze kerstbal wordt in drie delen gehaakt. De binnenkant en het ophanglusje weer in lichtgrijs/zilver of goudgeel/goud, de buitenkant in een door jou zelf gekozen kleur. Ik heb zelf deze keer weer drie ballen gehaakt, één in donkerblauw, één in donkergroen en één in donkerpaars.

Mocht je nog niet zeker van je zaak zijn in het maken van de magische ring of bij onzichtbaar minderen, kijk dan vooral even bij mijn tutorials.




















Veel plezier met het vierde patroon!

MATERIAAL
Catania of Limone katoen
haaknaald 2,5 mm
naald
schaar
vulling

GEBRUIKTE STEKEN EN AFKORTINGEN
Magische ring (m.r.)
Halve vaste (h.v.)
Vaste (v.)
Voorste lus (v.l.)
Samenhaken (sh.)

WERKWIJZE

Binnenkant
Maak met lichtgrijs/zilver of goudgeel/goud een m.r.
Toer 1: 4 v. in m.r. = 4 v.
Toer 2: 2 v. in elke 2e v. = 6 v.
Toer 3: 2 v. in elke v. = 12 v.
Toer 4: 12 v.
Toer 5: 2 v. in elke 2e v. = 18 v.
Toer 6: 18 v.
Toer 7: 2 v. in elke 3e v. = 24 v.
Toer 8: 24 v.
Toer 9: 2 v. in elke 4e v. = 30 v.
Hecht af en keer binnenste buiten (het begindraadje zit nu aan de binnenkant. Steek dat door de m.r. naar de buitenkant). Je hebt nu een soort kegel.

Buitenkant
Maak met de andere kleur een m.r.
Toer 1: 6 v. in m.r. = 6 v.
Toer 2: 2 v. in elke v. = 12 v.
Toer 3: 2 v. in elke 2e v. = 18 v.
Toer 4: 2 v. in elke 3e v. = 24 v.
Toer 5: 2 v. in elke 4e v. = 30 v.
Toer 6: 2 v. in elke 5e v. = 36 v.
Toer 7-14: 36 v.
Toer 15: elke 5e en 6e v. sh. = 30 v.
Vul lichtjes op en schuif de kegel met de punt in de bol.
Haak met de kleur van de buitenkant beide randen met v. aan elkaar.
Vul gaandeweg de kerstbal verder op en verdeel de vulling goed rond de kegel. Vul hem vooral niet té strak op, anders gaat de binnenkant bol staan.
Hecht af en werk alle draden netjes weg.

Ophanglusje
Haak met lichtgrijs/zilver of goudgeel/goud een ketting van 12 l.
In plaats van deze met een h.v. te sluiten, haak je in de eerste l. van de ketting een v. Zo krijg je ook een gesloten cirkel maar hoef je niet iedere keer de toer af te sluiten met een h.v. en opnieuw te beginnen met een l.
Toer 1-3: 12 v.
Toer 4: elke 1e en 2e v. sh. in de v.l. = 6 v.
Toer 5: 18 l. – 1 hv. in de 3e v. van toer 4.
Hecht af.  Naai het ophanglusje op de kerstbal vast.

























En, vind jij deze bal ook zo mooi? En mail vooral je foto's naar me toe! Aan het eind van de CAL wil ik graag een bericht plaatsen met gehaakte kerstballen. Mijn mailadres vind je aan de rechterkant van mijn blog.

De berichten met het patroon van de andere kerstballen vind je hier:

Ronde kerstbal
Druppel kerstbal
Platte kerstbal

Mocht je vragen hebben over dit patroon of over de andere drie patronen laat het me dan vooral weten, ik help je graag.

Volgende week donderdag al weer het vijfde patroon. Tot dan!
 
Marjolein
   
©2014 Marjolein Flick, de Haakbaak
Dit patroon is voor eigen gebruik. Het mag derhalve niet worden verveelvoudigd, opgeslagen en/of openbaar gemaakt in welke vorm dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Haakbaak.

6 opmerkingen:

  1. Marjolein ... dit is weer een gezellige kerstbal geworden ...
    Vanavond maar vlug tussendoor van start gaan ...
    Bedankt voor de patroontjes die je met ons deelt ...
    Fijne donderdag ... lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. marjolein, wat een prachtige kerstballen, ik ga ze opslaan voor volgend jaar.
    heb last van mijn schouders (en regelmatig ook van mijn handen), dus haken is niet echt therapie op dit moment. maar ze zijn echt geweldig!
    dank je wel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is een bijzondere kerstbal. Echt mooi ontworpen en gehaakt. Dank je voor het delen van het patroon.

    Fijne dag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi! Via via kwam ik op je blog terecht.Wat ontzettend leuk deze kerst CAL! Ik ga meehaken :). Je hebt een erg fijne en inspirerende blog. Ik ga je zeker volgen! Als je het leuk vindt neem ook eens een kijkje op mijn blog! Groetjes, Lotte
    friemelentinus.blogspot,nl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg leuk dit patroon. Bedankt! Ik ben de andere patroontjes nog aan het inhalen. Zal een foto sturen als ze klaar zijn.
    Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze vond ik als kind altijd het mooist. Zo'n bal met een gat er in. Te gek!! Dank je wel voor het patroon. Ik ga deze (en de andere) zeker maken.

    BeantwoordenVerwijderen