13 november, 2014

Kerst-CAL - druppel kerstbal

Vandaag het tweede patroon van de Kerst-CAL. Deze keer maken we een langwerpige, druppelvormige kerstbal. Persoonlijk vind ik deze erg leuk om te maken en ik heb er dan ook drie gehaakt voor mijn kerstslinger.

























Voor deze kerstballen geldt hetzelfde als voor de ronde kerstbal van vorige week. Ik heb ze zelf heel simpel gehouden door ze in één kleur te haken maar je kan ze natuurlijk weer zo kleurig maken als je zelf wilt door strepen te haken, meerkleurig garen te gebruiken of ze achteraf te versieren met borduursteken, pailletten, kraaltjes enz. Wat ook heel leuk is, is een dunne draad glittergaren mee haken. Zo worden ze nóg feestelijker!

En ook deze keer zijn mijn tutorials voor de magische ring en het onzichtbaar minderen handig voor iedereen die dat nog wat lastig vindt.
 
Maar goed, laten we vooral verder gaan met het tweede patroon!

























MATERIAAL
Catania of Limone katoen
haaknaald 2,5 mm
naald
schaar
vulling

GEBRUIKTE STEKEN EN AFKORTINGEN
Magische ring (m.r.)
Halve vaste (h.v.)
Vaste (v.)
Voorste lus (v.l.)
Samenhaken (sh.)

WERKWIJZE
Maak een m.r.
Toer 1: 6 v. in m.r. = 6 v.
Toer 2: 2 v. in elke 2e v. = 9 v.
Toer 3: 2 v. in elke 3e v. = 12 v.
Toer 4: 12 v.
Toer 5: 2 v. in elke 3e v. = 16 v.
Toer 6: 16 v.
Toer 7: 2 v. in elke 4e v. = 20 v.
Toer 8: 2 v. in elke 4e v. = 25 v.
Toer 9: 25 v.
Toer 10: 2 v. in elke 5e v. = 30 v.
Toer 11-13: 30 v.
Toer 14: elke 4e en 5e v. sh. = 24 v.
Toer 15: 24 v.
Toer 16: elke 3e en 4e v. sh. = 18 v.
Toer 17: 18 v.
Toer 18: elke 2e en 3e v. sh. = 12 v.
Vul de bal lichtjes op. Hecht af en ga verder met lichtgrijs/zilver of goudgeel/goud.
Toer 19-21: 12 v.
Vul lichtjes op.
Toer 22: elke 1e en 2e v. sh. in de v.l. = 6 v.
Toer 23: 18 l. – 1 hv. in de 3e v. van toer 22.
Hecht af en werk alle draden netjes weg.



























En, hoe vind je hem? Leuk hè? Volgende week donderdag volgt patroon 3. En mocht je intussen vragen hebben over patroon 1 of 2, stel ze dan gerust. Ik help je graag.

Marjolein


©2014 Marjolein Flick, de Haakbaak
Dit patroon is voor eigen gebruik. Het mag derhalve niet worden verveelvoudigd, opgeslagen en/of openbaar gemaakt in welke vorm dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Haakbaak.

7 opmerkingen:

  1. Oh, superleuk! De ronde kerstbal heb ik met veel plezier gehaakt en zelfs vermenigvuldigd, zal ook wel gebeuren met deze druppel .
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tof ideetje! Ik sla het op, nu nog de tijd vinden om het te kunnen haken, helaas is Kerst al zo dichtbij en vrees ik ervoor dat ik die tijdig klaar krijg, met nog zoveel ideeën op mijn haaknaald,
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien al vast beginnen voor volgend jaar? Ze zijn trouwens vrij snel te haken hoor, ik maak er zelf 2 á 3 op een avond.
      Marjolein

      Verwijderen
  3. Ik heb inmiddels al een aantal kerstballen gehaakt. Erg leuk om te doen. Op mijn blog kun je het resultaat zien: http://friemelentinus.blogspot.nl/2014/12/gehaakte-kerstballen.html
    Groetjes, Lotte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooie kerstballen bedankt om te delen groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen