07 maart, 2017

Haakpatronen - pannenlappen

Eén van de dingen die ik zo leuk vind aan haken, is de oneindige hoeveelheid technieken, steken en steekcombinaties. Er zijn zoveel mooie technieken die ik wel eens zou willen proberen maar waar ik eigenlijk nooit aan toe kom. Herken je dat? Om toch wat meer verschillende dingen te kunnen haken zonder meteen dagen bezig te zijn, is het haken van pannenlappen een leuk idee. En heb je er zelf genoeg dan kan je ze natuurlijk altijd weggeven. Dit zijn een paar patronen die ik ooit zelf eens wil proberen. Veel plezier er mee!

De eerste pannenlap is er één van een Nederlandse ontwerpster. Het patroon is gratis en laat je op een eenvoudige manier kennis maken met het haken van reliëfstokjes.




















De tweede techniek is het haken in de achterste lus waardoor je mooie richels krijgt. Door met twee kleuren te haken krijg je meteen een soort schaduwwerking die erg mooi is. En door de dikke ribbels worden je pannenlappen lekker dik. Ook dit engelstalige patroon is gratis.
















Wat mij heel erg leuk lijkt om te doen, is een dubbelgelaagd haakwerk maken. En daar zijn deze pannenlappen een goed voorbeeld van! Je haakt met twee kleuren door elkaar waardoor je een dubbeldikke pannenlap krijgt. Ideaal natuurlijk! Het nederlandse patroon is weer gratis.



















Ook deze pannenlap bestaat uit twee lagen maar deze worden apart van elkaar gehaakt. Door één dichte lap te haken en één lap met open haakwerk, kan je heel mooi spelen met kleuren. Ideaal voor restjes garen. Het engelsetalig patroon is weer gratis.




















Ook leuk is om je pannenlappen te borduren! Met dit patroon haak je eerst een lapje in filettechniek waarna je het lapje gaat borduren. Daardoor wordt het niet alleen dikker en steviger, je kan het zo ook helemaal naar je eigen smaak versieren. Borduur je alle vierkantjes met één kleur? Of borduur je de regenboog? Alles is mogelijk! Het engelstalige patroon is weer gratis.
















De volgende pannenlap vind ik vooral erg zomers. Ik hou heel erg van deze kleurcombinatie en het is een mooie gelegenheid om weer eens bobbelsteken te haken en de tapestry techniek te oefenen. Hierbij wordt de draad waar je niet mee haakt telkens achter het werk meegehaakt. Hierdoor wordt de pannenlap lekker dik en stevig. Dit engelstalige patroon is een kooppatroon.




















En als laatste een grappige pannenlap in de vorm van een kip. Ik ben dol op kippen! We hebben zelf een toom kippen en in mijn keuken vind je ze terug op een klok, de haakjes voor de handdoek en theedoek en ik heb ook een enorm borduurwerk gemaakt van diverse kippenrassen. Eigenlijk horen deze pannenlappen er dus gewoon bij. Het engelstalige patroon is gratis.


1 opmerking:

  1. Wij gebruiken dagelijks gehaakte pannenlappen. Ze beginnen wat oud te worden, dus .... misschien toch maar eens aan de haak! Ze zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen